2010. december 13., hétfő

DÍJSZEZON - GYORSTALPALÓ

A kisebb-nagyobb díjak, jelölések kihirdetése közepette nem árt, ha gyorsan letisztázzuk, mégis mely szervezeteknek van a legnagyobb beleszólása a díjszezon során, hol érdemes nyerni, mire érdemes oda figyelni.
Minél átláthatóbbá akartam 'varázsolni' a díjszezont mindenkinek, annak is aki csak február végén kezd el érdeklődni, így a 02. Díjak címke alatt (jobb oldalon) mindig az aktuális szervezet legjobb filmjének a a posztere szerepel, így ha szimplán végigpörgeti valaki egy perc alatt a címke cikkeit, már lehet látni, hogy melyik film plakátja fordul elő a legsűrűbben. Hasonlóképp járok el a 03. Jelölések szekcióban is, itt a kép mindig ahhoz a filmhez kapcsolódik majd, aminek a legtöbbet segítettek az aktuális jelölések.
Annak érdekében, hogy megkönnyítsem a jövőben az elemzéseket, 5 csoportba osztottam az előfutárokat/előjeleket, mindegyik csoport kapott egy rövid címet, így az elkövetkező pár hónapban már csak ezeken a 'beceneveken' emlegetem majd őket. Így egyszerűbb lesz az életünk - főleg az enyém.

Így épül fel a díjszezon :

1. A 4 legfontosabb Oscar-előfutár avagy a 'CoolKvartett'

Azok, akiknek sikerül mind a négy szervezettől jelölést kapnia, azok minden bizonnyal az Oscar jelölésig sem állnak meg. 
Azok, akik legalább két díjat elnyernek ebből a kvartettből, jó eséllyel indulnak az Oscar-győzelemért is.

- GUILDEK - habár nem a leghíresebb, de kétségtelenül a legfontosabb Oscar-előrejelző; minden területnek saját guild-je van : SAG (színészek), DGA (rendezők), PGA (producerek), WGA (írók) stb. Szakmai szempontból ezek a legfontosabb díjak, mert itt minden kategóriában csak érintett 'kollégák' szavazhatnak : színész a színészre, rendező a rendezőre, operatőr az operatőrre és így tovább. Az Oscaron ezzel ellentétben például a legjobb hangvágás díjára szavaznak a 80 éves forgatókönyvírók is.
Rendkívül fontos, hogy az aktuális guild-jelölését megkapja egy versenyző, mert általában az Akadémiának 'válóok', ha ez bármi okból kifolyólag nem sikerül. Ennek prózai oka, hogy a guild-szavazói nagyban fedik az Akadémia szavazó tagjait. Szintén fontos, hogy aki itt nyer, az automatikusan az elsőszámú Oscar-főesélyessé válik akkor is, ha eddig a közelében se volt a fővárományos-státusznak. Ennyire sokat számítanak a guild-ek...
- GOLDEN GLOBE - ez a leghíresebb előfutár, habár a guildek már lényegesen fontosabbnak számítanak szakmai szempontból. Amit érdemes tudni, hogy a HFPA (Hollywood-i Külföldi Filmkritikusok Szövetsége), akik a Golden Globe-ot szavazzák meg, nagyon szeretnek nagy sztárokat jelölni, ha megérdemlik, ha nem illetve külön jelölik a film és főszereplő-kategóriákban a drámát és a vígjátékot/musical-t. A drámai és egyéb kategóriákban számít a véleményük, azonban vígjáték-téren újabban sokszor nyúltak mellé. Persze bejött nekik néha az ott díjazott film/művész, de azért semmire se garancia, ha valaki például Golden Globe-ot nyer a legjobb vígjáték színész kategóriában.
- BAFTA - avagy a 'brit Oscar'. Rendkívül színvonalas, gyakran jobb döntéseket hoznak, mint az Akadémia. Legfontosabb ismertető jelük, hogy ugyan amerikai filmekkel van tele mindig a jelölt-listájuk, amikor díjazásra kerül a sor, akkor azért általában előnyt élveznek a britek, főleg a színész kategóriákban.
- BFCA - a legnagyobb kritikus díj, Critics Choice néven is fut . Azért fontos, mert itt már szinte az összes kategóriát górcső alá veszik, nem csak a nagyobbakat, így először a szezonban viszonylag reális képet kapunk a technikai kategóriákról is.

2. A fontos kritikusok avagy az 'ElitKvintett'

A rengeteg kritikusszövetség közül a 3 legfontosabb, amiknek véleményére (és díjazottaira) az Akadémiai tagok is adnak, az  New York-Los Angeles-Washington-NSFC kvintett. Akiknek sikerül bármelyiket megnyernie ebből a háromból, azoknak ha a díj nem is, de a jelölés már általában garantált szokott lenni. 
Az NBR is viszonylag komoly díjnak számít, ám ez sokkal inkább azért fontos, mert az 'első' díj a szezonban és nem azért, mert olyan nagyon megbízhatóak lennének. Nem egyszer fordult elő, hogy kifejezetten gyenge filmeket emlegettek az év legjobbjai között és az is előfordul, hogy rendkívül elfogultak,Clint Eastwood-ot például akkor is díjaznák, ha egy karosszékről forgatna háborús életrajzi filmet.

3. A kevésbé fontos kritikusok avagy a 'SoKicsi'

Az összes többi kisebb-nagyobb város/térség kritikusainak díjai tartoznak ebbe a kategóriába. Külön-külön nem sokat dobnak a latba, DE ha egy film vagy művész sokat nyer meg a sok kicsiből, annak azért van eredménye, például 10 kis győzelemmel már azt a hatást kelti bármelyik versenyző, hogy ha már ennyi mindent nyert (ugyan külön-külön jelentéktelen győzelmekről beszélünk), akkor már biztos nagyon jó lehet.

4. A presztízs-díjak avagy a 'Presztízs-díjak' (tudom, nagyon eredeti...)

A filmfesztiválok díjai tartoznak ide. Hiába nyerik meg a filmek a fődíjakat Cannes-ban, Velencében vagy Berlin-ben, egyrészt túl korai győzelmek ezek, másrészt limitált a konkurencia. Sok Oscar-főesélyessel ugyanis nem találkoznak még a fesztivál berkein belül az Arany Oroszlán, Arany Pálma vagy éppen az Ezüst Medve győztesei. Kivétel persze akad nagy ritkán, de nem jellemző. 
A Cannes-Velence-Berlin triónál valamivel megbízhatóbb a Torontói Filmfesztivál fődíja, mivel ott már általában a legtöbb díjvárományost szerepeltetik, így a mezőny is már egy fokkal teljesebb, amikor ott választanak legjobb filmet.

5. Egyéb fontos tényezők avagy 'Precedens'

Sok olyan tényező segíthet valakit egy Oscar-jelöléshez vagy díjhoz, aminek szakmai szempontból semmi köze az aktuális filmhez/alakításhoz. Így komoly előnnyel indulnak azok,
- akiket még sohasem jelöltek, habár régóta vannak a pályán és kritikailag mindig is elismertek voltak (idén sokan vannak : Mark Ruffalo, Christian Bale, Sam Rockwell stb.)
- akiket sokszor (legalább háromszor) jelölték már, de még sohasem nyertek (Ed Harris, Julianne Moore stb.)
- akiket csak egyszer, kétszer (max. háromszor) jelölték , de akkor nyerniük kellett volna és végül mégis  kikosarazta őket az Akadémia (Annette Bening, Renée Zellweger 2003-ban stb.)
- akik olyan filmben vannak, ami főesélyes a főbb kategóriákban is (legjobb film/rendező/forgatókönyv), mint például idén a The Social Network, ami számos színészét juttathatja Oscar-jelöléshez a film bitangerős státuszából kifolyólag, habár vitathatóan erősebb alakításokat is lehetne idén helyettük jelölni/díjazni
- akik nagy sztárok, így sokan akarják őket a pódiumon látni és amúgy is sok pénzt hoztak már az iparnak (Julia Roberts, Sandra Bullock, Reese Witherspoon stb.)
- akik valamilyen magánéleti esemény miatt kivívták a nagyközönség szimpátiáját, mint idén Michael Douglas aki nyilvánosságra hozta rák elleni küzdelmét (persze visszafelé is működik a dolog.........Mel Gibson)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése